25. srpnja 2024.

Zadar.TV

Zadar TV-Pouzdana Destinacija za Vrhunske Sadržaje u Zadru

Marinska bitka 1657: Prikaz hrabrosti i junaštva u Marini

3 min read

Godine 1657. tijekom osvajačkog pohoda Osmanlijskog Carstva na Marinu, grupa od 30 naoružanih mladih žena odjevenih u mušku odjeću sudjelovala je u obrani jednog od najbogatijih gradova u Dalmaciji. Njihova hrabrost i izdržljivost su zauvijek zabilježeni kroz godišnju manifestaciju nazvanu “Marinska bitka 1657.”, koja se održala sinoć, 15. srpnja 2023., u samom centru Marine u autentičnom srednjovjekovnom okruženju.

Ova manifestacija, koja je dio kulturnog Marinskog ljeta i Marinske bitke, ima za cilj predstaviti ljude koji su kroz povijest branili Marinu, ističući da je Hrvatska uvijek bila obrambena, a ne osvajačka sila. Najpoznatija priča povezana s bitkom je o dvije mlade udovice, Kate Despotova i Matuša Škriljina, koje su zarobljene na kraju bitke. Osmanlije su bili iznenađeni što se bore protiv žena te su ih iz poštovanja poštedjeli smrti. Druga hrabra žena, Jele Marunova, odlučila se ne predati i zapalila nekoliko bačvi baruta u jednoj kuli, pri čemu je usmrtila velik broj neprijateljskih vojnika, ali i sama položila život.

Iva Dvornik, direktorica Turističke zajednice Općine Marina, objasnila je da je ovogodišnje uprizorenje bitke ne samo prikaz borbe, već i edukativni događaj koji želi prikazati što se događalo 1657. godine u Marini. Naglasak je stavljen na heroje i heroine kojima se odaje počast za njihovo junaštvo i vjeru u borbi protiv nadmoćnih neprijatelja kako bi obranili svoj grad.

Uprizorenje Marinske bitke ima za cilj i istaknuti kazališnu i povijesnu vrijednost. Ova vizualno atraktivna predstava donosi novu dramsku vrijednost temeljenu na postojećim književnim i povijesnim zapisima.

Redatelj Robert Kurbaša izjavio je: “Naša namjera je na obljetnicu bitke u Marini pružiti svojevrstan prikaz događaja koji se odvio 1657. godine. Osmanlijska vojska, nakon neuspjelog pohoda na Split, tražila je obnovu svojih zaliha i njihovi su špijuni otkrili bogatu općinu Bosiljina, današnju Marinu. Pisanu povijest navodi da je ta općina posjedovala 1200 konja, koji su Osmanlijama oduzeti tijekom bitke. Bitka je trajala gotovo sedam dana, u kojoj je poginulo preko 300 hrabrih branitelja Marine, dok je isto toliko odvedeno u ropstvo. Najzanimljiviji aspekt ove bitke su hrabre marinske žene.”

Predstava koja prikazuje povijesnu bitku producirana je u suradnji KU “Marko Marulić” i Štajner muzike i filma, uz dramaturški doprinos dr. sc. Ozane Ramljak. Produkciju potpisuje Luka Perković, a režiju Robert Kurbaša. Originalnu autorsku glazbu komponirao je Miki Nopling, a nastupit će poznati televizijski glumci Ana Uršula Najev i Lovre Kondža, Ivana Župa, Mate Tavrić, Marijan Grbavac, Dijana Ivić Kundid, Dijana Rinčić, Katarina Kazoti Jerković i Ante Knezović. Također će nastupiti i balerine Plesnog teatra Split pod koreografijom Branke Trumbić. Uz to, bitku će uprizoriti Povijesna postrojba Kliški uskoci, “Marinke i Marinci”, KUU “Andrija Matijaš Pauk”, Ratni Veterani Marinski Pauci, DVD Marina i Torcida marinski kraj.

Manifestacija se održava uz organizaciju Turističke zajednice Marina, uz potporu Općine Marina, Hrvatske turističke zajednice, Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije, Splitsko-dalmatinske županije i Erste banke.

Iskusite bogatu povijest i odajte počast hrabrim muškarcima i ženama koji su branili Marinu u Marinskoj bitci 1657. Doživite ponovno uprizorenje ovog povijesnog događaja i uronite u čarobnu atmosferu srednjovjekovne Marine. Otkrijte duh hrabrosti, časti i izdržljivosti koji su oblikovali identitet ovog grada kroz stoljeća.